ELLO I Lammhult:

Charkfabriken har skurit i telefonikostnaderna

Att uppgradera och utlokalisera sin telefonväxel har visat sig smidigare och gett bättre samtalskvalitet hos Ello i Lammhult. Att den nya lösningen dessutom inneburit nedskärningar av telefonikostnaderna gör inte saken sämre för charkföretaget...

Ello är ett småländskt slakteri- och charkföretag som producerar genuina produkter av råvara från småländska gårdar. Mest kända är de för sina isterband och sin sylta, det senare en storsäljare innan jul.
– Ungefär 40 procent sylta säljs från vecka 47 till 52, berättar Tomas Johansson som är företagets vd.
Isterband är en klassisk småländsk maträtt, som Ello dessutom utvecklat.
– Utöver de traditionella småländska isterbanden säljer vi en lite syrligare variant, och ett lite finare isterband. Det sistnämnda är mindre – väger 50 gram – och har blandad smak från de båda förstnämnda. En produkt som lämpar sig bra på grillen under sommarmånaderna.

Kalv och nöt
Det är dock slakteridelen som dominerar, den står för ungefär 70 procent av omsättningen. Numera begränsar sig den till kalv- och nötdjur, där den enskilt största kunden är Scan i Linköping.
– Det är marginellt lite av det vi slaktar själva som går till den egna charkproduktionen, berättar Tomas vidare.
Telefonin var tidigare en traditionell växel, där de flesta hade fasta anknytningar och några få sina mobiler kopplade till växeln. Under många år har Ello haft ett samarbete med RingUp/Telekonsult Syd i Växjö och för ett par år sedan fick de uppdraget att titta på en ny telefonilösning.
– Vi ville ha en växel dit vi kunde knyta fler mobiltelefoner. Med fasta anknytningar var det svårt att nå medarbetarna när de rörde på sig ute i produktionen.

Utlokaliserad växel
Tjocka väggar i lokalerna och mycket vatten i produktionen innebär att det ställs speciella krav på täckningen.
– RingUp/Telekonsult Syd gjorde noggranna mätningar och valde en operatör som klarar full täckning i våra miljöer.
Den nya lösningen innebär att växeln fysiskt finns hos RingUp/Telekonsult Syd i Växjö, en så kallad ”hostad” lösning.
De flesta av användarna har nu enbart mobiltelefon som är ansluten till växeln.
– Alla användare har direktnummer och det är enkelt att koppla samtal vidare.

Levande svar
Företaget har valt att ha kvar en fysisk växeltelefonist.
– Det handlar lite om tradition och att vi tycker det är trevligt att få prata med en levande människa, i stället för att få ett menyval. Men de flesta samtal utifrån går via direktnummer.
Att växeln finns fyra mil bort ser Tomas bara fördelar med.
– Vår leverantör har fullständig kontroll om något händer. Då kan de åtgärda det direkt på plats och vi får snabb återkoppling på vad som är fel.
Utöver en bättre växel har Ello också lyckats skära i telefonikostnaderna.
– Det är aldrig fel, summerar Tomas med ett lätt leende.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår