Molnbaserad växel underlättar vardagen för maskinhandlaren

– Vi hittade en integrerad lösning som passade oss perfekt

Bytet till molnbaserad telefonväxel har blivit ett lyft för Sundahls Maskinaffär AB i Växjö. Med nya funktioner blir det smidigare både för kunderna och för de anställda på företaget.
– Att vidarekoppla ett samtal har till exempel blivit mycket enklare, säger Richard Roos, företagets ekonomiansvarige.

Med sina 54 år på nacken är Sundahls Maskinaffär en etablerad maskinhandlare i Kronoberg. Utöver försäljning och verkstad i Växjö öppnade man för några år sedan en filial i Karlskrona för att serva sina lantbrukskunder i Blekinge.
Diskussionen kring att hitta en ny och modern växellösning har pågått i några år, innan den blev verklighet i somras.
– Mats Cesar på RingUp/Telekonsult Syd har presenterat förslag, men vi har haft svårt att komma till skott. Till slut insåg vi att vår befintliga ISDN-växel inte var den optimala för vår verksamhet, säger Roos.

Oslagbar ljudkvalitet
Ett alternativ var en renodlad mobiltelefonilösning.
– Men vi tyckte fast telefoni har oslagbar ljudkvalitet och med fast telefon på skrivbordet är det också lättare att ha överblick över vilka som är upptagna med samtal. Däremot tyckte vi det skulle vara smidigt att bara ha ett nummer, som även gick direkt till mobiltelefonen. Fördelen är till exempel att våra säljare slipper bli stressade av att ha två telefoner som ringer samtidigt. Det var sådana önskemål vi hade när vi tog upp diskussionen med RingUp/Telekonsult Syd.
Förslaget var en digitalt molnbaserad växel där fast och mobil telefoni ingår i samma lösning. Den kan dessutom utökas med nya funktioner i framtiden.

Köslinga
Richard Roos tycker att de har fått en optimal telefonilösning, med direktnummer och tjänster som gör det enklare för kunden.
– När kunderna ringer vårt växelnummer får de till att börja med olika val, beroende på vad de har för ärende. Är det upptaget sätts de på en köslinga med turordning. Tidigare fick den som satt i växeln gå in och tala om att det fortfarande var upptaget.
Vidarekoppling av samtal kan numera även göras från mobilerna.
– Det underlättar till exempel för en säljare som är ute på fältet och får ett samtal med frågor som någon i verkstaden kan ge bättre svar på. Tidigare fick säljaren be kunden ringa upp igen.
När någon är upptagen med samtal har kunderna möjlighet att lämna ett meddelande, bli kopplad till telefonist eller få en mailadress. Personalen får även mail om att någon lämnat meddelande och kan då även välja att få det uppläst via datorn.

Det bästa från två världar
Anläggningen i Växjö och filialen i Karlskrona är också integrerade med varandra. Det enda som skiljer är att Karlskronapersonalen har annat riktnummer.
Mats Cesar på RingUp/Telekonsult Syd berättar att han haft Sundahls Maskinaffär som kund i ett tjugotal år, och att man tillsammans jobbat fram den här lösningen.
– Integreringen av fast telefoni och mobiltelefoni innebär att det får det bästa från två världar. Det här är vår egen hostade lösning som vi paketerat för att det ska passa deras behov, säger han.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår