En lösning att bygga vidare på

– Supporten från RingUp är bättre än vad vi hade förväntat oss

Efter en snabb expansion från en till fyra butiker behövde Urbans Byggvaror få kontroll över sin telefoni och framförallt få en support som fungerade. När Johan Smedberg från RingUp/Trecom ringde och erbjöd sina tjänster var det ett samtal som kom i precis rätt tid...

När han ringde var jag rejält irriterad på vår dåvarande leverantör som struntade i den support som vi blivit lovade. Nu är det stor skillnad mot tidigare, säger Kay Strålin, delägare i företaget. Urbans Byggvaror startade som en liten bygghandel i Liared, på landsbygden utanför Ulricehamn, för 35 år sedan av Urban Strålin. Verksamheten har gått bra, men det var för ungefär sju år sedan som det började hända saker. Då blev Urbans Byggvaror en del av den gemensamma inköpsorganisationen XL Bygg med cirka 80 delägare och 135 olika butiker.
– I samband med det började vi titta på hur vi skulle kunna bli större, säger Kay Strålin som tillsammans med sin bror Leo tog över verksamheten efter deras far den förste januari 2016.
– Jag kom in i företaget för fem år sedan och då hade vi köpt en bygghandel i Töreboda utanför Mariestad. För tre och ett halvt sår sedan byggde vi en helt ny anläggning i Hedentorp utanför Jönköping och för ett år sedan etablerade vi en ny bygghandel inne i centrala Ulricehamn. Det har med andra ord varit en stark tillväxt de senaste åren och vi är nu fyra butiker, ett 40-tal anställa och vi omsätter cirka 210 Mkr, berättar Kay vidare.

Nödvändig tillväxt
Att växa har varit nödvändighet för att vara konkurrenskraftig och överleva menar han.
– Det här är en bransch med hård prispress och leverantörerna kräver att vi köper stora volymer för att vi ska få bra priser. Som enskild mindre butik kan man inte beställa hem de volymerna, vilket innebär högre inköpspris och förlorad konkurrenskraft. Med fyra butiker har vi ett helt annat läge och jag utesluter inte att vi fortsätter växa.
Den snabba expansionen har samtidigt inneburit att en del saker har blivit eftersatta, till exempel telefonin.
– Vi fick fakturor från tre, fyra olika mobiloperatörer. Jag hade tappat kontrollen över telefonin och vad den kostade oss. Vi bestämde oss för att samla allt hos en operatör. Det blev Telenor och vi installerade deras molnbaserade växellösning Telenor One. Vi fick hjälp med detta av ett företag i telekombranschen som också åtog sig att sköta service och support åt oss. Men det senare fungerade inte alls, de svarade aldrig när vi behövde hjälp.

Bytte över en dag
Detta gjorde Kay arg och frustrerad och han ville så snabbt som möjligt komma ur avtalet.
– En dag satt jag på kontoret och var riktigt arg. Just då ringde Johan Smedberg från RingUp/Trecom och det samtalet kunde knappast kommit mer lägligt. Vi bytte leverantör över en dag, säger Kay.
Företaget behöll dock sin operatör och sin växellösning. Men RingUp/Trecom bringade ordning och reda.
– Vi städade bland annat upp i deras växel och gjorde rätt inställningar, samt såg till att rätt användare låg med, säger Johan Smedberg.

Bättre än förväntat
Kay Strålin blev helnöjd.
– Att vara bättre än den förra leverantören var ingen konst, men det här blev över förväntan mycket bättre. Skillnaden mot tidigare är jättestor.
Det Kay värdesätter är supporten. När de behöver hjälp, finns det alltid någon på RingUp/Trecom som svarar.
– Dessutom hör de av sig innan storhelger och undrar om de ska göra ändringar i växelns öppettider, det gjorde aldrig den förra leverantören.

Snabba leveranser
Med RingUp/Trecom och växellösningen som gäller för samtliga anläggningar är det också enkelt att växa vidare genom att bara koppla på flera abonnemang.
Butikerna utnyttjar också den mobila tekniken i det dagliga arbetet.
– Personalen skannar in det kunderna lastar på bilen med en handskanner som går till en app i telefonen. Den är sammankopplad med vårt affärssystem och skickar informationen direkt till kassan. Det blir snabbt och smidigt för både företagare och privatpersoner.
Via RingUp/Trecom beställer de också all hårdvara, till exempel nya telefoner.
– Det vi beställer i dag har vi här nästa dag. Servicen och supporten är utomordentlig, säger Kay.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår