Jespers djupdykning var guld värd

RingUp fick telefonin att rulla billigare och friktionsfritt

När grossistföretaget Gripen Wheels AB tog kontakt med Jesper Ahlström på RingUp/Easy Solutions hände det saker kring telefonin på företaget. Utöver att de fick en bättre växellösning, så tog Jesper ett helhetsgrepp och gjorde en djupdykning i abonnemang och behov. Det ledde till konkreta råd som nu innebär att företaget kan spara många sköna slantar och samtidigt jobba effektivare.

Gripen Wheels är Sveriges största fristående grossist inom däck, fälg och slang för traktorer, lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, lastbilar, ATV, MPT och alla andra maskiner som inte är personbilar. Från det 33 000 kvm stora lagret i Jönköping går dagliga leveranser till alla Sveriges däckkedjor och fria återförsäljare.
Företaget har även ett 8 000 kvm stort lager utanför Wasa i Finland som snart kommer att byggas till med ytterligare 5 000 kvm. Den totala omsättningen uppgår till strax under 400 Mkr och på huvudkontoret i Jönköping är man ett tjugotal anställda.
Gripen Wheels har genom åren testat olika telefonilösningar. För ett tag sedan började företaget fundera på en ny växel, helst en molnbaserad lösning.
– Av en händelse var det någon på företaget som tidigare haft kontakt med Jesper Ahlström på RingUp/Easy Solutions i Helsingborg och hade goda erfarenheter av honom, berättar Martin Andreasson, företagets vice vd med ansvar för bland annat It och telefoni.

Helhetsgrepp
Jesper tog direkt ett helhetsgrepp om telefonin, vilket skulle visa sig vara värdefullt.
– Vi är ett litet företag och kan inte avsätta en resurs till att bara arbeta med telefoni. Eftersom ingen har spjutspetskompetensen är det svårt att få riktig kontroll över vad vi behöver och inte behöver, och framförallt kostnaderna, menar Martin.
När Jesper klev in hände det saker.
– Han kartlade våra behov och såg genast att vi betalade för sådant som vi egentligen inte hade behov av. Jesper gick igenom varje användare och tittade till exempel på vilket surfvolym som fanns i telefonerna. Där hade vi generellt lika mycket, vilket inte alls behövdes. Ekonomiavdelningen, som aldrig reser, kan surfa på vårt interna wifi, medan det är annorlunda för våra resande säljare som måste surfa mycket när de är ute på fältet.

Går att reparera
En annan bit var försäkringskostnaderna för varje telefon.
– Eftersom det alltid finns avlagda mobiler, fanns egentligen inte så stort behov av försäkring. Jesper åtog sig också att ge kostnadsförslag på mobiler som går sönder. Det kan ibland vara betydligt mer ekonomiskt att reparera i stället för att köpa nytt.
– Samma sak om någon medarbetare slutar och en ny börjar. Det fungerar lika bra att ta över en befintlig telefon. Och när exempelvis säljare behöver en ny lur för att vara uppdaterade kan den gamla användas av någon annan avdelning där kravet på modernitet inte är lika stort. Sådana saker hade vi inte funderat på tidigare.

Ovärderlig hjälp
Jesper rekommenderade en molnbaserad växellösning som motsvarade de behov Gripen Wheels har och samtidigt skräddarsydde han abonnemangen, vilket innebar sänkta kostnader.
– Vi fick en noggrann redogörelse av olika växelalternativ och Jesper förklarade varför han tyckte att växeln och operatören han rekommenderade passade våra behov. Att de var operatörsoberoende kändes tryggt och för oss var den hjälpen ovärderlig. Övergången till den nya växellösningen gick oerhört smärtfritt och vi fick även en utbildning i handhavandet.
En annan fördel som Martin Andreasson uppskattar är att företaget nu har en kontakt att vända sig till när det gäller telefonin.
– Det gör allting mycket smidigare jämfört med att bli kopplad till en större supportavdelning. Jag tycker att vi fick ett väldigt bra omhändertagande och det märktes att de är ett företag som vill bygga långsiktiga kundrelationer.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår