Kryddstarkt företag med sinne för mobilteknik

Santa Maria är ett av Europas ledande företag när det gäller kryddor och smaksättningar. I slutet av 80talet började företaget växa rejält. I samma veva slog mobiltelefonin igenom på allvar. RingUp/Linnés Kontorsmaskiner har sedan dess levererat mobillösningar till företagets anställda.

1990 var det endast några få personer på Santa Maria som hade mobiltelefon. Då var det fortfarande Hotline-modeller som gällde; en lur med tillhörande 4-kilosbatteri. – Den stora boomen kom ett par år senare när Nokia lanserade ”bananen”, alltså modellen 8110 säger Lars-Göran Henning, IT-chef sedan 1985. Santa Maria var tidigt ute med att utrusta sina anställda med egen telefon. Från början pågick en ständig kamp mellan Nokiafreaks och Ericssonlovers, en kamp som Ericsson vann till slut när modellen T28s dök upp på marknaden. En tunn lur, med lucka för knappsatsen och yttre antenn som tilltalade många med sin smäckra och affärsmässiga design.

Tex-Mex genombrott
Santa Maria började växa när Tex Mex-produkterna slog igenom. När Lars-Göran Henning anställdes omsatte företaget 120 miljoner. Idag ligger omsättningen på 4,2 miljarder och företaget finns numera i ett flertal Europeiska länder. RingUp/Linné Kontorsmaskiner utrustar cirka 230 personer årligen med mobiler och tillbehör. – Vi har samarbetat med RingUp i över 30 år och det har aldrig varit några kontroverser. Tvärtom har vi alltid fått bra service och god hjälp, till exempel att välja rätt modeller utifrån användarnas behov, säger Lars-Göran. I början av året skedde ett riktigt paradigmskifte när företaget sa Ok till Iphone. Sedan dess har den successivt börjat knappa in på Sony Ericssons dominans. Dels för att Santa Maria är en arbetsplats med ung medelålder, men också på grund av att Santa Marias egna ”appar”, exempelvis BBQ som funkar med Iphone. – Av alla Iphone-lurar som gått ut hittills har vi inte haft en enda service, vilket är anmärkningsvärt.

Kanske byta till IP-telefoni
Just nu pågår diskussioner om framtidens tele foni på Santa Maria. 2014 upphör det nuvarande växelavtalet och frågan handlar bland annat om hur vida företaget ska satsa på IP-telefoni eller mobilintegrerad fast telefoni, som nu. Ett annat frågetecken är om telefonin även fortsättningsvis ska administreras in-house eller outsourcas. Problemet är att det händer så mycket på marknaden att det är svårt att bestämma idag hur det ska vara om fyra år. – Idag har vi en MD-växel. En möjlighet är att ersätta den med efterföljaren, MX-one. Det innebär att vi skulle kunna fasa ut det befintliga systemet och fasa in IP-telefonin successivt för att reducera kostnaderna, säger Lars-Göran Henning.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår