Molnbaserad växel till SKAB!
"De sålde in sin lösning mycket bra"
SKAB hade vant sig vid en traditionell lösning med fast växel och mobilabonnemang. Men så presenterade RingUp/Halmstad en molnbaserad växellösning och plötsligt insåg SKAB att det fanns funktioner som skulle underlätta vardagen och göra dem effektivare.
Specialkarosser AB, SKAB, i Ätran tillverkar kundanpassade lastbilspåbyggnader och är ledande i Norden i sin bransch. – Vi tillverkar också specialbyggnationer som vallatrailers till olika skidlandslag, mobila läkarmottagningar, OB-trailers för TV-sändningar med mera. Tillverkning sker i Ätran, Laholm och Mönsterås. Vi finns även med anläggning i Oslo, men där begränsar det sig till service och reparationer, berättar Tomas Andersson, vd sedan 20 år tillbaka och delägare i familjeföretaget som grundades 1967. Tidigare har företaget haft en traditionell telefonilösning med fast växel som kompletterats med mobilabonnemang. När RingUp/Halmstad presenterade sig i början av året fick de möjlighet att titta över telefonin och göra en behovsanalys. – Genom att byta operatör kunde vi sänka deras mobilkostnader och det blev första steget i vårt samarbete, säger Viktor Westman på RingUp/Halmstad.
Flexiblare lösning Nästa steg var förslag på alternativ till den befintliga fasta växeln. Viktor Westman och kollegan Danijel Jovanovic konstaterade att det fanns olika behov bland företagets användare. – Vi ville ha större flexibilitet, en kostnadseffektiv lösning och förbättrad service inom vår telefoni. RingUp/Halmstad kom med nya idéer och sålde in sin lösning mycket bra, säger Tomas Andersson. Det Viktor och Danijel föreslog var en molnbaserad växellösning, där de kombinerade fasta telefoner med softphone och mobiltelefoni. – Vår förra lösning hade sina begränsningar genom att våra tre växeltelefonister inte hade överblick över om användarna befann sig på plats, satt i möte, var upptagna i samtal och så vidare. Om säljarna befann sig ute på fältet fanns heller inte möjligheten att ta emot växelsamtal i mobiltelefonen. Vi ville ha bättre överblick och öka nåbarheten, säger Tomas Andersson. Under hösten har den nya växellösningen installerats hos SKAB.
Kundunik webbshop Nästa steg är egentligen redan på gång, en kundunik webbshop. – Vi skapar en webbshop till SKAB dit ett begränsat antal användare har access, samt har valt ut de produkter som företaget har behov av. I den unika webbshopen ingår också tjänster som simkortsbyten med mera, upplyser Viktor Westman. Tomas Andersson är mycket nöjd med hur samarbetet fungerat hittills och att företaget nu får bättre kontroll på sina telefonikostnader. – Viktor och Danijel är positiva krafter som vi vill samarbeta med. De förtjänar stort beröm för sin servicevänlighet och sin framåtanda. Detta var definitivt avgörande för vårt val av samarbetspartner!
|
|