Telefon: 026-420 18 10
Kundcase > ringup-play > -vi-ville-ha-en-operatorsoberoende-partner-och-valde-ringup
Eric Rahmqvist AB är ett familjeföretag på Lidingö som grundades 1953 och som nu finns i ett flertal länder. Företaget hjälper sina kunder att få en bättre arbetsdag med smarta och egenutvecklade produkter till arbetsplatser runt om i Europa. Kärnan i den svenska organisationen är de 150 säljare som finns runt om i landet. De jobbar uteslutande genom personliga besök ute hos sina kunder. De tillbringar mycket tid i sina bilar som också fungerar som kontor där de ringer, gör bokningar och planerar nästa möte. – Bil, telefon och surfplatta är säljarnas arbetsverktyg. De har en app i sin surfplatta där ordern skrivs in och undertecknas ute hos kunden, för att sedan direkt skickas till vårt affärssystem och vidare för leverans, berättar Oscar.
Gigantisk administration Företaget har en central växellösning för huvudkontoret och tidigare fick varje säljare en månadspott för att hantera sin egen mobiltelefoni. Det innebar att de själva valde operatör och därmed blev det en gigantisk administration där det var svårt att ha kontroll. – Vi kunde inte samla allt till en operatör eftersom säljarna hade olika önskemål om vilken som fungerade bäst i just deras distrikt. Någon i organisationen skulle ta hand om all administration och till slut tyckte vi det blev övermäktigt och började titta på outsourcing. Flera företag fick möjlighet att offerera. Ett av dessa var RingUp/ Com7 och valet föll på dem. – Det fanns två tungt vägande skäl, säger Oscar Malmér. Det första var att de är operatörsoberoende, vilket underlättar eftersom vi arbetar med olika operatörer. Det andra var att de hade fullständig kompetens kring vår befintliga växellösning.
Struktur och kontroll Den första april tog RingUp/Com7 över telefonin och Oscar Malmér tycker det fungerar mycket smidigare när administrationen ligger på en entreprenör utanför företaget. Det har också inneburit en del förändringar som skapar struktur och kontroll. Numera är det Eric Rahmqvist AB som äger alla telefonerna och abonnemangen. – Vi har köpt tilläggstjänsten RingUp CarePacks PreSWAP som innebär att om en telefon eller surfplatta går sönder så skickar RingUp/Com7 ut en identisk vara dagen efter. Det är också dom som sköter hanteringen av telefoner och surfplattor när personal börjar eller slutar. Eric Rahmqvist AB har även tjänsten RingUp MDM (Mobile Device Management) som innebär att RingUp/Com7 skickar ut inställningar för e-post, appar med mera till alla användare. Även det en tjänst som har tagit bort mycket merarbete hos företaget. Numera har också användarna fått begränsa sig till två operatörer som RingUp/Com7 tecknat leasingavtal på 24 månader med för varje ny enhet. – Telefoniadministrationen har blivit smidigare och outsourcingen har inneburit värdefull avlastning för oss på IT-avdelningen, säger Oscar Malmér.
Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.
Meny