Mercus Yrkeskläder:
– Äntligen har vi fått en telefonilösning som vi styr över själva
Egentligen besökte Daniel Woolfe från RingUp/Linné Kontorsmaskiner AB Mercus Yrkeskläder för att sälja kontorsmaskiner. Men det slutade med att han sålde en helt ny telefonilösning som gör vardagen mycket enklare för ett 50-tal användare på företaget.
Peter Westberg, ekonomichef och telefoniansvarig på Mercus Yrkeskläder AB i Göteborg, är mycket nöjd med funktionerna i den nya Touchpoint-växeln från Telia. – Vi har en växellösning som är modern, flexibel och enkel att hantera för alla användare, säger han. Mercus Yrkeskläder har tre butiker i Göteborg, samt även butiker i Helsingborg, Malmö, Linköping och Jönköping. Företaget säljer allt som har med personlig skyddsutrustning på arbetsplatsen att göra och de flesta kunderna finns inom byggbranschen. Företaget grundades 1991 och såldes 2007 till den börsnoterade koncernen B&B Tools där man ingår. Företaget har i dag ett 50-tal anställda.
Föråldrad växellösning Tidigare hade Mercus Yrkeskläder en analog växellösning från 80-talet som med tiden blivit omodern och som de var missnöjda med. – Det var en stelbent lösning där vi inte hade någon bra kontroll och det var svårt att styra flödet av samtal till rätt avdelning eller rätt person. Det var också en växel där det var svårt att på egen hand göra förändringar, säger Peter Westberg. En dag förra året dök Daniel Woolfe från RingUp/ Linné Kontorsmaskiner AB upp och ville sälja kontorsmaskiner. Men samtalet kom in på telefoni och Peter Westberg berättade om problemen med företagets föråldrade växel. – Men självklart säljer vi telefonilösningar, sa Daniel och växlade snabbt över från kontorsmaskiner till telekommunikation.
Kände trygghet Han lyssnade på Peters önskemål om en smidigare växellösning, med funktioner som gör det enkelt att vidarekoppla samtal, ställa in menyval och att man kan lägga in hänvisningar och svarsmeddelanden. Daniel rekommenderade Telias molnbaserade mobilväxellösning Touchpoint och förklarade hur den fungerar. – Vi fastnade för enkelheten i det systemet. Samtidigt övertygade Daniel oss om att det var rätt lösning för oss och vi kände oss trygga med honom. I januari i år installerades den nya växeln hos samtliga sju butiker och huvudkontoret. Peter Westberg tycker att det är stor skillnad jämfört med tidigare. – Med skräddarsydda menyer för inkommande samtal är det betydligt enklare att styra flödet så att de som ringer hamnar hos rätt person eller hos rätt avdelning. Utöver ett 50-tal användare har vi också skapat ett tiotal svarsgrupper i systemet.
Hyr mobiler Numera använder Mercus bara mobiltelefoner och i samband med den nya växellösningen sydde RingUp/ Linné Kontorsmaskiner AB ihop ett hyresavtal för mobiltelefonerna. – Periodisering av kostnaderna gör det mycket enklare att hålla kontroll på vad vår telefoni kostar. Med enbart mobiltelefoner blir vi också mycket flexiblare och kan ta emot samtal var vi än befinner oss. Den nya växellösningen ger oss också en helt annan överblick och det bästa är att vi nu kan styra och programmera om allting via en applikation i telefonen. Det är helt suveränt. Peter Westberg är också nöjd med att de har en lokal leverantör av sin telefoni. – En av anledningarna till att vi valde RingUp/Linné Kontorsmaskiner AB var att de just är lokala och att vi har en kontakt att vända oss till med våra frågor.
|