Per Holknekt

Från toppen till botten - och upp igen

Efter varumärkessuccén med Svea kom spritproblemen upp till ytan och han gjorde en djupdykning till livets botten. Som uteliggare och hemlös var han uträknad, men innan gonggongen slagit tio hade han rest sig och sex år senare ringde han i klockan när börsbolaget Odd Molly introducerades. Möt mannen, myten och människan Per Holknekt!

När man läser om ditt liv, är det som en berg-och dalbana. Du är uträknad från gång till annan, du reser dig på tio, kommer tillbaka igen och gör succé. Så man undrar, vem är du egentligen?
– Ja, ibland har det väl varit på elva jag rest mig… Nä, jag är en ordinär kille från Dalarna som försöker göra så gott jag kan.

Du hade komplex som ung har du berättat, vilka komplex var det och hur har de påverkat dig?
– Precis som många andra människor förminskade jag mig själv och höjde andra i min omgivning. Det var killarna som var duktiga på att slåss som fick tjejerna, jag var duktig på matematik och fick inga tjejer. Det tärde på självförtroendet och det har väl gjort att jag knutit näven lite extra hårt i byxfickan för att ta revansch senare i livet.

Modebranschen har varit ditt hem i 32 år och när du lämnade vduppdraget i Non Sense i januari sa du i en TT-intervju att du gjort ditt i den branschen och sökte nya utmaningar. Men i mars skrevs det att du skulle ta över vd-rollen i Another Nest, ett annat modeföretag. Vad var det som gjorde att du inte kunde hålla fingrarna borta?
– Efter att ha gjort en analys bestämde jag mig för att inte gå in i bolaget, så jag är fortfarande utanför modebranschen. Men en av mina livsregler lyder: Man får ändra sig. Så vad som händer i framtiden vet jag inte.

Vad gör du i stället?
– Jag håller 60-70 föreläsningar om året och så hjälper jag små och medelstora företag att utvecklas. Jag kommer dit och går igenom företaget, gör en analys och tittar över hur de ska bygga om sin mix för att utvecklas. En halv dag med fullt fokus och sedan fakturera passar mig perfekt. Men de flesta företagen ringer mig efteråt och vill ha mer hjälp.

Vad krävs för att lyckas i modebranschen?
– Eftersom det är en ganska likriktad bransch krävs det obstinathet och personlighet, samt att kunna identifiera konkurrenternas svaghet. Ungefär som att spela schack. När jag var med om att starta Odd Molly gjorde vi en undersökning som visade att nästan alla kvinnor var intresserade av kläder, men bara sju procent av mode. Vi hittade en stor målgrupp som var underbearbetad.

Hur bygger man i dag ett starkt varumärke som det går att ta bra betalt för?
– Ser vi till den generation som är 15-25 år, så känner de ett större ansvar än min generation och socialt ansvarstagande är grunden om man i framtiden ska bygga ett starkt varumärke. Med det menar jag att varumärket tar ansvar för något som är angeläget. Ett exempel är Elon Musk som grundat Tesla. Det är inte bara en elbil, utan ett varumärke som tar ansvar för vår framtida miljö. Glassföretaget Ben & Jerry som driver samarbeten med olika ideella organisationer är ett annat exempel.

I början av 80-talet var du världens bästa skateboardåkare, vad har den karriären betytt för ditt entreprenörskap?
– Extremt mycket eftersom skateboardåkningen byggdes från ingenting av oss entusiaster. Vi var obstinata, orädda och oförstörda. Ungefär som när min dotter Julia var liten och stod i åttagradigt vatten upp till midjan och sa till mig som stod i dunjacka på stranden: ”Kom pappa, det är jättekallt.” Hon förstod inte att kallt vatten var något negativt. I skateboardåkning måste man både vara kreativ och matematisk och det är samma sak med entreprenörskap. Det fungerar inte att lägga sina tankar i ett Excellark för då händer ingenting.

Det ledde vidare till att du var med och grundade skateboardmärket Svea som också blev ett känt klädmärke, hur gick den succén till?
– Vi förenade livsstil och kläder helt enkelt. Vi tog med oss skateboardens streetkultur in i modebranschen och uppfann en klädstil som inte fanns. För oss var det mest en rolig grej och vi tog oss inte på för stort allvar. Kanske var det därför det gick så bra.

Sedan rasade det. Missbruk ledde till livskris, du förlorade allt och blev hemlös. Hur kunde det gå så illa?
– Ja du, så skört är livet. I mitt fall var det självvalt att ta till flaskan, men för andra människor kan det vara oförutsedda händelser som får allt att brista; arbetslöshet, skilsmässa eller andra tragiska saker. Vi måste stanna upp och vara nöjda med det vi har och inte bara sträva efter mer. Jag är en känslomänniska och tidigare kunde jag inte alltid leva upp till hela mitt känsloregister, då bedövade jag mig med alkohol. Jag är i dag helnykterist och när jag ser vilken relation många företagare har till alkoholen förstår jag att de också balanserar på något som är skört. Ska jag anställa en högre chef är en av mina huvudfrågor vilken relation hon eller han har till alkohol.

Vilka erfarenheter skaffade du dig som utfattig och hemlös?
– Ödmjukhet och att våga be om hjälp. Människor är hjälpsamma och ber man om hjälp får man det. Men det gäller att kasta prestigen och våga. Då kommer också vackra saker till dig och det blev mitt återtåg. Att sex år senare ringa i klockan när Odd Molly introducerades på börsen var fantastiskt.

Dina Odd Molly-aktier var som mest värda 110 Mkr, var inte det en svindlande upplevelse med tanke på att du några år tidigare levt som hemlös?
– Jo, det var konstigt att se aktiekursen stiga och konstatera att i dag blev jag ytterligare tio miljoner kronor rikare. Men efter ett tag känns det bara konstigt. Att ha gott om pengar har bara en fördel: Att man slipper vara orolig över just pengar.

Vad gjorde du med pengarna efter att du 2012 dragit dig ur Odd Molly och sålt aktierna?
– Jag blev ett tag nyrikegalen och jag brukar säga som gamle fotbollsstjärnan George Best: ”Jag spenderade mina pengar på sprit, kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.”

Har dina erfarenheter från livets bottenträsk haft någon positiv inverkan på ditt fortsatta entreprenörskap?
– Ja, det har lärt mig att vara mer eftertänksam i stället för att som tidigare ha både fötterna på gaspedalen. I dag har jag vänster på bromsen…

Det finns många som bär på entreprenörsdrömmar, vad krävs för att lyckas?
– Utbildning, insikt och likviditet, samt att man måste vara lite full i fan. Utbildningen behövs för grundläggande kunskaper kring debet och kredit med mera, insikten för att lista ut konkurrenternas svagheter och en god likviditet är något som många underskattar. Full i fan måste du vara för att våga ta riskerna. Och så måste du ha tävlingsinstinkten, vilket samtidigt innebär att du är en dålig förlorare.

Hur viktiga är pengarna som drivkraft för en entreprenör?
– Det finns två olika typer av entreprenörer; de som drivs av pengarna och de som drivs av framgången. Jag tillhör den sistnämnda och jag kan säga så mycket att om det varit pengarna som drivit mig, hade Odd Molly aldrig blivit någon framgång.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen om dig?
– Att jag lever i en fantastisk värld och har ett stort självförtroende. I själva verket har jag ganska dåligt självförtroende och är blyg av mig. Efter skilsmässan från Lena Philipsson utmålades jag som Sveriges mest otrogna man, vilket är en annan missuppfattning. Men om jag träffar en kvinna är det lätt att hon direkt dömer mig som notoriskt otrogen på grund av det som skrevs då.

Om du fick leva om ditt liv, vad skulle du då förändra på?
– De gånger jag gjort saker som har sårat andra och som de tagit skada av. Sedan finns det inte så mycket mer att ändra på eftersom jag har levt ett spännande och intensivt liv. Bara det att jag 1998 satt i en cirkusvagn i Gdansk och drack vodka med Omar Sharif, och att det inte ens fick plats i boken om mitt liv, ’Per Holknekt 1960-2014’, säger en hel del. Eller som en tidning skrev om mitt liv: Som ’Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’, men på riktigt…

Finns det någon dold talang hos dig som få känner till?
– Att jag kan virka är det nog inte så många som känner till.

Vilken av alla dina fjorton entreprenörsutmärkelser är du mest nöjd med?
– Årets inspiratör, fast jag minns inte vilket år det var. Men att inspirera andra människor är viktigt för mig.

Finns det någon fråga du aldrig fått tidigare, som du gärna skulle vilja svara på?
– Vem skulle du vilja ingå ett kreativt äktenskap med och tillsammans med föda fram ett nytt varumärke? Jag vet inte svaret, men jag ska fundera och sedan skriva till personen i fråga…

Namn: Per Holknekt.
Känd för: En av grundarna bakom börssuccén Odd Molly, var även med och grundade modemärket Svea. Har vunnit 14 entreprenörsutmärkelser, har varit världsmästare i skateboardåkning, har gett ut självbiografin ”Per Holknekt 1960-2014”, varit gift med artisten Lena Philipsson, skrivit låtar, ägnar sig åt flipperspel och mycket annat.
Ålder: 56 år.
Bor: Lägenhet på S:t Eriksplan i Stockholm.
Familj: Dottern Julia, 21, och en hemlig flirt.
Fritidsintressen: Flipperspel och fiske bland annat. Jag har fångat ett par gäddor över tio kilo, men bästa fiskeminnet är när jag hyrde en båt med kapten, kock och fiskeguide och fiskade åtta dagar utanför Cuba. Jag hade köpt tre av de kraftigaste spön som fanns att köpa och två av dem brast redan första dagen! Där fanns riktiga monsterfiskar.
Motto i livet: Ge kärlek och ge först. Ger man mycket har man också mycket till godo på livets saldo.
Min bästa sida: Att jag har ett öppet hjärta och är snäll.
Min sämsta sida: Att jag är otålig och vill se snabba resultat. Samt mitt alkoholberoende som lurar i bakvattnet och som jag går en ständig kamp mot.
Min bästa affär: När jag friade till kläddesignern Karin Jimfelt- Ghatan och frågade om hon ville starta ett företag ihop med mig (Odd Molly, reds anm.)
Min sämsta affär: En del investeringar i projekt som inte varit tillräckligt genomtänkta.
Höjdpunkterna i mitt liv: Självklart när jag blev pappa till Julia. Men även att ringa i börsklockan när Odd Molly introducerades var stort. Inte bara för börsintroduktionen i sig, utan för att jag tagit mig dit från att ha varit fattig uteliggare sex år tidigare.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår