Ett nummer – många möjligheter

RingUp/Telekonsult Syd har haft vitvaruföretaget Carlssons som kund i 20 år. Under dessa år har växelsystemet bytts ut fyra gånger, senast 2009. Enligt Mats Cesar har det bästa från den mobila och fasta telefonvärlden förenats i en gemensam lösning. – Numera räcker det med ett fast nummer, oavsett om personen är inne, ute, sjuk, ledig, på mobilen eller vid skrivbordet.

Carlssons har åtta butiker runt Småland, men all telefoni går numera in i en liten ”burk” som står på huvudkontoret i Växjö och fördelar samtalen ut till de olika enheterna. Kunden slår som vanligt numret inklusive riktnummer men skillnaden är att samtliga anknytningar kan koppla samtalet vidare, oavsett butik. – Den anställde kan alltid ta samtalet oavsett var han eller hon beinner sig, säger Mats Cesar. Enligt Tommy Svensson, Carls­ sons vd, ger den nya växeln framförallt större möjligheter för kunden som antingen kan kopplas vidare, lämna meddelande eller i alla händelser få besked om varför personen i fråga inte är anträffbar. – Vi har haft en viss inkörsperiod eftersom alla butiker helt plötsligt blev integrerade med varandra på ett annat sätt, men nu har vi vant oss och tycker att det är ett väldigt bra system.

Proffsigt röstsvar
En stor skillnad är att varje anställd själv kan styra samtalen. Är man till exempel sjuk eller upptagen inns det tre sätt att hänvisa sig på: Via datorn, med hjälp av telefonen eller så ringer man till röstsystemet och säger vad man vill ha för hänvisning. – Alla meddelanden är inspelade med samma professionella röst för att det alltid ska låta lika, oavsett vem man ringer, säger Mats Cesar. Carlssons har även fyra servicetekniker som ständigt beinner sig ute hos kunder. De kommunicerar via mobiltelefoner, men samma sak gäller där: Kunden ringer ett vanligt nummer till vanlig samtalstaxa, oav­ sett om användaren har en fast eller mobil telefon. Alla samtal som sker inom företaget är gratis oberoende vilken telefontyp som används.

Nöjd kund
Carlssons mångåriga samarbete med RingUp/ Telekonsult Syd är ingen slump. Enligt Tommy Svensson inns det bara positivt att säga om företaget och dess medarbetare. – De tar sig alltid tid att lyssna och kommer snabbt till oss om vi har problem med tele­ fonin. De har väldigt stora kunskaper på sitt område och det är ju vi tacksamma för, säger Tommy Svensson.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår