Supersupport med eget servicecenter

På Ericsson i Linköping har RingUp/Teledata valt en ny typ av lösning för att kunna erbjuda så bra service som möjligt. Innanför Ericssons säkerhetsskal har de öppnat ett servicecenter som är tillgänglig för företagets 1700 anställda, oavsett om de behöver en ny telefon eller datasupport.

– Genom servicecentret får vi direktsupport och tillgång till ut- rustning av olika slag, säger Jens Östrup, Ericssons fastighetschef. Telefonjätten Ericsson har givetvis stor egen kompetens på området telefoni. Det interna systemet ger de anställda tillgång till många funktioner, bland annat push-mail, kalender- funktioner och trådlöst Internet. RingUp/ Teledata står däremot för all hårdvara som telefoner, handterminaler och konferensutrustning samt installationer av handsfree-utrustning. – Vi bytte leverantör för några år sedan och fastnade för RingUp/Teledata. Prisbilden och kompetensen är helt rätt. De är proffs på tele- foner men det har också ett stort datakunnande som vi har god nytta av, säger Jens Östrup. RingUp/Teledata jobbar i det här fallet tätt tillsammans med HP som står för leveransen av datautrustning. Det typiska felet som lätt riskerar att hamna mellan stolarna är synkroniseringen mellan datorer och telefoner. Att de båda bolagen samarbetar omkring problemlösning är därför viktigt för Ericssons driftsäkerhet.

Känna på varorna

Servicecentret i Ericssons lokaler har öppet på förmiddagarna. Diskussioner förs även om att öppna verksamheten för andra företag för att göra RingUp/Teledatas intäkter större och Ericssons kostnader mindre. För närvarande riktar sig verksamheten direkt till Ericssons anställda. Här kan de framförallt få hjälp med att hitta den telefonilösning som passar den in- dividuella användaren bäst eller eller exempelvis få support på befintlig utrustning. – Förut blev det gärna att man valde en lösning som man trodde var bäst och som sedan visade sig ha brister. RingUp/Teledatas killar och tjejer har väldigt god koll på mark- naden, säger Jens. I servicecentret finns ett fullt sortiment av demotelefoner att trycka och känna på. Alla köp går via inköpsavdelningen. När orden är lagd ? nns telefonen att hämta dagen efter. – Om vi behöver support vänder vi oss i första hand till servicecentret. Har de stängt för dagen ringer vi butiken i Norrköping som kan rycka ut direkt med en servicebil om läget är akut, säger Jens.

Hela kedjan

Ericsson i Linköping utvecklar de system som styr samtalstra? ken via telemaster, så kallat radionätstyrning. Många av de anställda bef- inner sig ofta på resande fot. För dem ? nns det enligt Jens en extra styrka med telefoniavtalet med RingUp/Teledata: – Avtalet gäller hela RingUp-kedjan. Det betyder att oavsett var personerna befinner sig i Sverige kan de få omedelbar hjälp eller support.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår