Effektiva körningar med GPS-styrd bil

Företaget Linje och Kabelplöjning AB har installerat programmet ExyPlus på prov i två bilar. Programmet har flera parallella funktioner som ska bidra till att fordonen utnyttjas effektivare. Via GPS registreras fordonets väg från A till B, samtidigt som uppgifterna i den digitala körjournalen kan användas som underlag för debitering.

– Felmarginalen minskar när den mänskliga faktorn kompletteras med automatik, säger maskin- och transportsamordnaren Lars Lindefelt.
ExyPlus är en digital körjournal som RingUp/ Dalaconnect nyligen installerat hos Linje och Kabelplöjning. De har också stått för själva driftsättningen och utbildning av användarna i såväl bilarna som på kontoret. ExyPlus medför bland annat att fordonslogistiken kan styras effektivare genom att fordonet kan följas i realtid via en GPS-sändare som skickar positionerna till en server. – Man har alltid tillgång till fräscha uppgifter om bilens status. Om jag har en lastbil som har en körning till en tipp som exempelvis ligger nära ett grustag kan jag snabbt styra bilen att ta ett returlass stenkross, säger Lars Lindefelt.

Bevis för körtiden

Linje och Kabelplöjning är ett transport och entreprenadföretag som ägs av PEAB. Många uppdragsgivare är kommunala, bland andra Falun Energi och Borlänge Energi.

Tidigare skedde all tidrapportering manuellt. Om den fakturerade tiden av någon anledning avvek från det normala, kunde det vara svårt att förklara varför en körning tagit längre tid än normalt. Med den digitala kör- journalen registreras körningen automatiskt och dessutom kan man gå tillbaka i efterhand och se vad som hänt. Om en bil exempelvis fastnat i en kö på tippen går det att bevisa.
 – ExyPlus är ett verktyg som hjälper oss att komma till rätta med diverse faktorer som påverkar vår lönsamhet. Man får ett bevis på sin arbetstid vilket också betyder att man får betalt för det man gör.

Följer bilen på karta

Programvaran finns installerad både i bilarna och på kontoret. Transportledaren kopplar upp sig via en server och kan då exakt följa bilens färdväg på en karta, något som till viss del stött på motstånd hos personalen. – En del upplever sig som övervakade men syftet är inte att övervaka personalen, utan att få bukt med den spilltid som aldrig går att fakturera. Det handlar om betydande summor per år, inte minst i bränslekostnader. I dagsläget finns ExyPlus i två bilar och det är ännu för tidigt att utvärdera resultatet men motsvarar det beräkningarna kommer systemet sannolikt att installeras i l er bilar. – Det behövs inga större vinster för att kunna räkna hem kostnaden för ExyPlus. På köpet får vi vinster som inte handlar om pengar, som till exempel miljövinster, avslutar Lars Lindefelt.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår