Slarv med körjournal kan kosta för både anställd och företag

RingUp/Telesystem på Gotland har märkt av ett kraftigt uppsving på försäljning av elektroniska körjournaler. Den största anledningen är skattemyndighetens skärpta regler från första juli förra året, som nu slagit igenom för fullt. – Numera ska alla fordon i tjänst ha en godkänd körjournal, oavsett om det används privat eller enbart i tjänst. Om arbetsgivaren slarvar får även den anställde betala om det blir en koll, säger Patrik Klintberg.

Många företag håller sig med irmabilar som de anställda kör till och från jobbet samt under arbetstid. Detta gäller inte minst hant- verkare. Men den som även tar pickisen till Ica på lördagförmiddagen har skäl att se upp. Om företaget får en revision och det saknas godkänd körlogg får både den anställde och företaget betala för slarvet. Den anställde blir förmånsbeskattad och företaget får betala sociala avgifter och skatt på den överskjutande summan. I vissa fall kan röra sig om mycket pengar då myndigheten har rätt att gå tillbaka fem år i tiden. – Många vet inte om detta, utan kör på som vanligt. Vi har hört talas om lera fall där anställda åkt på en rejäl skattesmäll, så vi för- söker informera våra kunder om detta, säger Patrik Klintberg.

Omvänd bevisföring
I Skattemyndighetens ögon räcker det inte alltid att föra kördagbok med papper och penna. Bedöms den som alltför lätt att ändra eller manipulera kan skattemyndigheten komma att kräva ännu mer bevisföring om bilens körsträcka och jobbet som utfördes. Därför rekommenderar Patrik Klintberg sina kunder att installera en elektronisk kör- journal där informationen lagras säkert. – Vi säljer fyra olika system från två leverantörer. Installationen kan man göra själv, via oss eller en märkesverkstad, säger Patrik.

Olika system
De elektroniska systemen är olika, beroende på vad kunden vill lägga in för funktioner. Samtliga körjournaler bygger på GPS-teknik, där de mest avancerade systemen registrerar alla körningar auto- matiskt via loggar som lagras centralt. Sedan inns det mer manuella system som bygger på att föraren knappar in koder via färdiga mallar på en skärm i bilen och på så sätt lagrar information om resans mål, arbetsbeskrivning och om resan gäller privat eller i tjänst. – Det tar max tio sekunder att knappa in exakt det som skattemyndigheten vill veta – snabbare än med papper och penna – säger Patrik. En elektronisk körjournal kostar från 5 500 exklusive installation, en investering som kan visa sig vara väl värd pengarna. – Många företag har missat att myndig- heterna har skärpt reglerna, och att det även är den anställde som får ta den ekonomiska smällen. Det jobbsamtalet är kanske inte så roligt att ta!
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår